”Nu kan vi göra vad vi vill”

”Nu kan vi göra vad vi vill”

11715873_10152979642968341_970052017_n11392810_10152892160090911_3590669342041234169_n

20:09

Sara Abdollahi

Du skrev en text i Aftonbladet kultur om att förlagen sviker unga poeter, du skriver på Twitter att du gärna ser att förlagen svarar, vad tycker du om responsen? Jag ser att du har fått några svar.

20:23

Anna Axfors

Daniel Sandström på Bonniers svarade, han efterfrågade siffror på hur många lyrikböcker Gyldendal släpper per år. Jag vet inte om han är dum eller medvetet missförstår vad saken handlar om, jag gissar det senare. För vad spelar det för roll om dom ger ut någons hundrade diktsamling, det är väl fint men det är debutanter vi pratar om här. Men de andra svarade ju inte överhuvudtaget. Vi får se, det kanske kommer.

20:24

Sara Abdollahi

Varför tror du han skrev om Gylendal istället för Bonniers där han jobbar?

20:34

Anna Axfors

Han skrev om Bonniers också, han skrev att de ger ut 10 diktsamlingar per år. Jag tycker inte det låter som nånting att skryta med men ärligt talat har jag inte heller kollat upp om det stämmer eller hur många Gyldendal ger ut, för jag är ganska ointresserad av siffror. Vad ska de ge? Om det visar sig att Bonniers ger ut fler diktböcker än Gyldendal, vad säger det? Är allt bra då? Nej, problemet finns kvar. Visst spelar antalet böcker per år roll, men om någon tror att det är avgörande så kan den kolla upp siffror,

jag har inte orkat. Några siffror som jag dock tycker är viktiga, är de jag skrev om i artikeln, att de tre stora förlagen tillsammans gett ut 2 st nittiotalister och inte direkt många åttiotalister.

2015-07-9 20:42

Sara Abdollahi

Du fick ju replik av Jack Hilden som inte kan se problemet, själv ung skribent på Aftonbladet Kultur och gett ut en bok, varför tror du han inte håller med?

20:48

Anna Axfors

Jag tror han kände sig träffad av att jag skrev att förläggarna kollar sig omkring bland bekantas barn för att hitta nya debutanter. Det är nog frustrerande att vara kulturbarn och få i ansiktet gång på gång att man inte förtjänat sin plats, för det tycker man nog att man gjort. Det är inte så att ens pappa suttit och skrivit manuset liksom, och då fattar man inte vad problemet är med att vara kulturbarn. Men man måste kunna förstå varför den kritiken kommer, speciellt i ett sånt här klimat där nästan ingen får debutera. Då kanske man måste ställa sig själv frågan också: varför just jag?

20:50

Anna Axfors

Men det är förläggarna som är ansvariga, inte författarna. Vem som helst tar chansen att debutera.

2015-07-9 20:50

Sara Abdollahi

Jag har länge funderat över varför man som ansvarig i vad som produceras inom kulturvärlden inte är mer kritisk till invoteringen av kulturbarn, och att man hellre är en gate keeper än plockar in nya förmågor, det är inget som säger att man blir en bättre författare om man har samma efternamn som sina föräldrar?!

2015-07-9 20:52

Sara Abdollahi

Kulturvärlden skulle må bra av att de som styr över vad som produceras breddade vilka de plockar upp, men tror du detta kommer hända?

20:54

Anna Axfors

Haha precis, jag har också funderat över det. Sen heter ju många kulturbarn inte samma sak som sina föräldrar i efternamn (varför?) så det är inte som att folk ser på Pocket Shop att wow, detta är X:s son/dotter, den här köper jag. Och jag tror att kan kulturbarnet inte prestera som förläggaren vill så åker det också ut. Det är inte så att de har en helt given plats, de har det bara enklare.
Men så nej, jag fattar verkligen inte varför man inte letar efter förmågorna nån annanstans.

20:56

Anna Axfors

Det skulle kulturvärlden absolut må bra av, och jag tror att det kommer hända förr eller senare, för även Bonniers och Norstedts VILL ha kvalitet, det är klart som fan de skulle vilja ha det som i Danmark. De kan bara inte erkänna det i nuläget. Kanske förstår de inte själva vad de gör för fel. Eller vill de inte ha kvalitet..? Nu blir jag osäker. De kanske bara vill ha pengar, och det får de ju på deckarna. Jag vet inte!

20:57

Anna Axfors

Jag sätter just nu mitt hopp till alla skribenter, att vi klarar oss utan storförlagen sålänge. Vi kan ge ut på små förlag och göra exakt det vi vill, skitsamma om vi inte får bekräftelse eller stipendium. Man kanske kan förändra genom att inspirera andra.

(off the record: är lite osäker på detta namedroppande med förläggarna, men vill inte censurera mig men vi kanske kan diskutera eventuellt fingrerade namn sen? pga vill inte sabba min karriär)

2015-07-9 21:00

Sara Abdollahi

Jag tycker det är tydligt att ”de stora” inte klarar sig utan ”de små”, ett exempel är kultursidorna där man märker att de inspireras av de mindre, ja de lånar till och med koncept av de mindre, såklart utan att credda för då skulle de behöva erkänna, men läsarna tröttnar ju om det är samma gamla utbud på kultursidorna och samma skribenter, detsamma tror jag gäller poesi och författare, om det finns ett sug efter skribenter som stora förlag inte ger ut, undra hur det påverkar förlagen?

21:07

Anna Axfors

Jag tror absolut att det finns nån slags poetiskt rättvisa, de skribenterna som behövs de kommer få sin plats på ett eller annat sätt – men det kan ta tid, och dessutom stämmer det kanske inte helt, jag tror det finns författarskap som dör för att de inte får chansen. Så har det alltid varit, tänk förr, alla kvinnliga författarskap som aldrig blommade ut pga patriarkatet. Och det är samma sak fortfarande fast i mindre skala, det har kanske inte med kön att göra men väl med klass.

21:08

Anna Axfors

(Lite med kön att göra också)

Det förvånar mig inte att stora kultursidor snor från mindre, och jag tror det är nåt man kommer se gällande förlagen i framtiden, små förlag kommer odla bra författarskap nu som Bonniers kommer sno.

21:09

Sara Abdollahi

Mm, exempel är ju hela kulturmansdebatten där klass och även ras missades helt, och jag tänker att premisserna den debatten fördes efter säger en del om kulturvärlden och vilka som överhuvudtaget får utrymme? Det finns undantag, men de förblir liksom just undantag…

21:17

Anna Axfors

Det var vita unga män som tog ett steg i karriären, jag var irriterad på det men också inspirerad, jag tänkte att om det är så lätt att skapa kulturdebatt så kan jag också göra det fast om en viktigare sak, och så skrev jag den här debattartikeln. Jag brukar göra så om jag känner att det är nånting killar kan göra men som jag också vill göra, då gör jag det. Inte för att det är så lätt som att ”bara göra”, man bestämmer inte om ens artikel ska komma med på Aftonbladet Kultur eller inte. Men det kom i rätt tid plus att jag länge försökt bygga upp ett litet kulturellt kapital.
Men kulturmansdebatten, jag kommer inte ens ihåg vad den handlade om… den kändes som något konstruerat.

21:19

Anna Axfors

Tänker att ras och klass missades i den debatten just på grund av att man inte pratade om något relevant. Eller tvärtom, att den inte blev relevant för att man inte pratade om ras och klass. Men som sagt, jag minns inte ens vad man pratade om.

21:20

Sara Abdollahi

Jag tänkte att det var kul med ovanligt att din artikel hamnade på Aftonbladet Kultur, jag vet inte varför? Kanske för jag tycker de är väldigt selektiva med vilka och vad de tar in? Att det rör sig om ett visst gäng som alla känner varandra, oftast inga oväntade skribenter….

21:22

Anna Axfors

Jag har inte haft nån koll på det, skickade till alla tidningar jag kom på, och det var i våras. Några små tidningar ville ha texten på ”Läsarnas sida”. Sen gjorde jag ett nytt försök nu och då ville både Expressen och Aftonbladet ha den, de slogs om den. Aftonbladet vann.

2015-07-9 21:23

Sara Abdollahi

Vad avgjorde vinsten?

21:25

Anna Axfors

Att Aftonbladet var först med att säga absolut ja (båda ville att jag skulle ändra grejer, den var väldigt lång från början). Det bästa är att man får pengar för att skriva sådana här saker, det är väl självklart men jag hade inte tänkt på det. Därför blev jag så glad när Jack Hildén skrev ett svar och Aftonbladet bad mig skriva nåt mer, det blir ännu mer pengar.

2015-07-9 21:26

Sara Abdollahi

När kommer nästa replik från dig?

21:28

Anna Axfors

Jag har skrivit ett svar, också det för långt, men det har varit lite mejlande fram och tillbaka för att de vill hålla debatten på en principiell nivå men jag tycker inte det är principiella grejer vi pratar om. Men jag kan tänka mig att det kommer nästa vecka.

2015-07-9 21:29

Sara Abdollahi

Tror du debatten kommer leda till något utanför kulturdebatten?

21:32

Anna Axfors

Det är det jag absolut mest hoppas på, att man kan förändra. Jag tror faktiskt man kan det men man måste vara stark och inte rädd för vad andra ska tycka om en (alltid ett problem ju). Det är en svår balans mellan att tänka på sin karriär och att inte göra det. Tänker man inte på sin karriär så kanske man säger något fel och så är allt försent. Samtidigt tror jag att alldeles för många tänker på sin karriär framför att faktiskt säga relevanta saker som de verkligen brinner för.
Jag blir asglad när jag tänker på att jag skulle kunna förändra litteraturklimatet, men jag tror det gäller att GÖRA det, inte bara prata om det.

21:32

Anna Axfors

*förstört, inte försent

Jag vill ge ut min poesi och prosa  själv på min Facebook och på små förlag, och eftersom jag skriver bra så hoppas jag att fler som skriver bra gör liknande saker, inte bara pga mig såklart (haha), men på grund av en DIY-trend i stort. På så sätt får storförlagen mindre makt.

Det gäller att vara naiv. Att vara naiv är att vara smart

2015-07-9 21:36

Sara Abdollahi

Håller verkligen med angående det du skriver om karriären. Jag tycker också det finns en ängslighet i att vara tydlig ibland, som om det vore fult, speciellt som kvinna, man ska helst stå sval och smutta på sitt rödvin, vara varm, öppen och intresserad anses inte kulturellt, på samma sätt finns det en attityd att man inte ska skriva så mycket i sociala medier, för det är inte fint nog, så jag blir glad att du vill skriva poesi och prosa på Facebook. Många idéer till kulturtexter jag skriver kommer genom tankar jag skriver ned på Facebook.

2015-07-9 21:38

Sara Abdollahi

Det är befriande att du tycker att du själv skriver bra och erkänner det, för även där finns det en attityd, att man ska vara sval kring sina egna texter och åsikter, självklart kan en skribent alltid bli bättre, men om vi inte gillar det vi skriver, varför skulle vi då skriva?

21:40

Anna Axfors

Det har i flera år varit min princip att bara ösa på med grejer i sociala medier, för att bloggande ses eller sågs som något kvinnligt (=fult), och att bomba i sociala medier ses som något bonnigt. Därför har det för mig varit en feministisk handling att blogga, facebooka och twittra massa, ungefär som vissa vill upphöja handarbete till konst på grund av att det blivit så nedtryckt.

21:41

Anna Axfors

Men också för att det är inbyggt i min natur att hålla på så, ända sen jag var 13 har jag inte kunnat låta bli att skriva massa privata grejer på internet fast jag inte ens vill.

21:42

Anna Axfors

Ja, det är också lite av en medveten handling, att säga att man är bra. Nu är jag van vid att man gör det kanske för att jag och mina kompisar skapat ett sånt klimat, men när jag började på Skurups skrivarlinje så visste jag inte att man inte fick säga att man ville bli författare så jag sa det. Och det blev jättedålig stämning

21:44

Anna Axfors

Överhuvudtaget var det helt traumatiskt att börja där, på grund av sådana saker hur man skulle vara. Men hur det är att gå på skrivarlinje har ju ältats fram och tillbaka ganska mycket.

2015-07-9 21:44

Sara Abdollahi

Omg! Det är så roligt med den falska blygsamheten. Alla ska låtsas som om de inte bryr sig, att just de blir utvalda på grund av att de råkar vara speciella? Men alla som skriver är ju på sätt och vis speciella i sina texter?

Jag har fördomar om skrivarlinjer. Tycker alla som går på skrivarlinjer som anses fina ofta klagar på sina skolor men samtidigt känner att de är unika just på grund av att de går på den skolan…

21:50

Anna Axfors

Falsk blygsamhet tycker jag är farligt, för det finns så många som behöver ha mer självförtroende, inte mindre. Så kanske nån som egentligen har bra självförtroende kommer och uppvisar falsk blygsamhet och skapar en sån kultur, och de som har dåligt självförtroende ska då ovanpå detta ha en falsk blygsamhet. Det är en jämställdhetsfråga, bort med falsk blygsamhet…

21:54

Anna Axfors

Skrivarlinjer är verkligen bäst på ett sätt, alltså det är ju nån slags socialisk sak från början, det här med folkhögskolor? Och det är så himla många som hittar sig själva som författare där. Men det finns negativa saker också, typ ängslighet o bla bla. Men i grunden helt nödvändigt. Bara de förvaltar den där arbetarklasstanken.


Om skribenten

1 kommentar

Kommentera